Jegyszerzés
Az előadás jegy két írásbeli részvizsga eredményéből áll össze:
- 1. részvizsga (1-6. diasor) – 7-9. szorgalmi hét (várhatóan egy délután/esti időpontban)
- 2. részvizsga (7-12. diasor) – 1. vagy 2. vizsgahéten
A részvizsgák pontos időpontja Neptunos kurzusüzenet valamint Canvas hirdetmény formájában lesznek közzétéve.
A jegyszerzés további feltétele (a nappali tagozatos alapképzésben tanuló hallgatóknak) az előadásokon való jelenlét. A jelenlét katalógusszoftver (catalog.inf.elte.hu) segítségével kerül számontartásra.
Jegy számítása
Mindkét részvizsgán (32-32 pont) a minimum követelmény 15 pont (50% – 1 pont). A két részvizsga összpontszáma alapján a jegy:
Jegy | Pont (64-ből) | Min. % |
---|---|---|
2 | 32 – | 50% |
3 | 38 – | 60% |
4 | 46 – | 72% |
5 | 54 – 64 | 85% |
- Amennyiben a részvizsgák sikeresek, az összpontszám alapján kiérdemelt jegy egy virtuális vizsgaalkalom* kapcsán beírásra kerül.
- Egy sikertelen részvizsgát a vizsgaidőszak (várhatóan) második vagy harmadik hetében megrendezett pótrészvizsgán lehet javítani. A pontos időpont Neptunos kurzusüzenet valamint Canvas hirdetmény formájában lesz közzétéve.
- Ha mindkét részvizsga sikertelen, vagy a pótrészvizsga nem sikerül, akkor a vizsgaidőszak során meghirdetett utóvizsga-alkalmakon lehet jegyet szerezni. Mivel a tárgy minden félévben meghirdetésre kerül, ezért csak egyetlen UV-n lehet részt venni egy félévben.
*Az első vizsgaidőpontok egyike mindig a két részvizsgán jegyet kapók számára jegybeírásra szolgáló alkalom, az úgynevezett virtuális vizsga. Hogy melyik ez, az a Neptunban a vizsgakiírás megjegyzésénél egyértelműen látható. Tényleges vizsga ilyenkor nem történik (nem kell bejönni). Aki ide feljelentkezik, megkapja a részvizsgákból származó jegyét (ami elégtelentől jelesig terjed). Csak azután lehet UV-ra jelentkezni, hogy valaki megkapta ezen a vizsgaidőponton az elégtelent. Aki nem jelentkezik fel, az nem kap jegyet a tárgyból az adott félévben. Akinek UV-znie kell, annak is fel kell jelentkeznie a virtuális vizsgára.
Őszi félévekben kérjük, hogy a tavaszi MSc-re jelentkező hallgatók jelezzenek emailben az előadónak, hogy az abszolválási határidőig legyen biztosítva a jegyszerzés.
Részvizsgáról történő önhibán kívül történő hiányzás esetén a vizsgaidőszakban megírható a kérdéses rész. Ehhez szükséges igazolás bemutatása (orvosi stb.). Saját hibából, vagy nem igazolható (például munkahelyi elfoglaltság) hiányzás esetén az adott részvizsga sikertelennek minősül, ebben az esetben úgy kell kezelni, mintha 0 pontos lenne, egyébként a rendes ügyrend vonatkozik a további teendőkre.
Írásbeli számonkérések
A részvizsgák pontjainak kb. fele gyakorlati (“számolós”) feladatokból, a többi elméleti kérdésből adódik. A részvizsgák megírására 90 perc áll rendelkezésre. A feladatsor megírásához nem használható segédeszköz íróeszközön kívül – tehát nem használható számológép, jegyzet, stb. – valamint az üres papírt is mi biztosítjuk.
A javító/pót részvizsga felépítése és tananyaga megegyezik a pótlandó résszel. Csak az egyik rész javítható/pótolható!
Az utóvizsga anyaga a teljes tananyag, minden másban megegyezik a részvizsgákkal. Az utóvizsgára a szokásos módon Neptunban kell jelentkezni. Az utóvizsgán való részvételhez a félévben megszerzett elégtelennel kell rendelkezni (ez kizárólag a virtuális vizsgán szerezhető meg).
Tananyag
Az előadásokon vetített diasorok a félév során felkerülnek a Canvas-ra. Az előző félév diasorai most is elérhetőek, a tananyag változatlan, a disaorokban legfeljebb kisebb változások várhatók.
A tervezett témakörök alább olvashatók (idő hiányában minimális változás lehetséges).
Első rész
- Az emberi látás működése. A fény tulajdonságai.
- Megjelenítőeszközök. Színek ábrázolása a számítógépen.
- Koordináta-rendszerek (Descartes, polár, gömbi, baricentrikus, homogén).
- Affin transzformációk.
- Vetítési transzformációk.
- Görbék felírása: egyenes, szakasz, parabola, kör, ellipszis
- Felületek: sík, gömb, ellipszoid, paraboloid
- Raycasting, raytracing alapelvei. Sugarak indítása, sugárirány számítása a kamera paramétereiből.
- Sugarak metszése: síkkal, háromszöggel, poligonnal. Sugármetszés transzformált tárgyakkal. Gyorsítás: gömbökkel vagy ‘axis aligned box’-al metszés.
- Sugárkövetés: koherens és inkoherens sugarak. Egyszerűsített illuminációs egyenlet.
- Sugárral metszés gyorsítása: befoglalók, metszés konvex poliéderrel, hierarchikus befoglalók, térfelosztások.
Megjegyzés: A sugár–felület metszés gyakorlati feladatok a második részhez tartoznak, de az elméletet tudni kell az elsőhöz is.
Második rész
- Grafikus szerelőszalag (inkrementális képszintézis), a szerelőszalag részei. Szerelőszalag a GPU-n.
- Lokális illumináció: árnyalások (saját színnel, konstans, Phong, Gouraud).
- Vágás: pont- és szakaszvágás. Poligonvágás.
- Raszterizáció: szakasz raszterizáció, gyorsítási lehetőségek. Bresenhem algoritmus. Háromszög kitöltése.
- Fényforrások típusai: ambiens fény, irány-, pont-, reflektorfény.
- Fényvisszaverési modellek: diffúz felületek, tükrözés, fénytörés. BRDF.
- Textúrázás: leképzés megvalósításai, megvalósítási módok, háromszög paraméterezése, általános felület paraméterezése. Perspektívikusan korrekt textúrázás. Textúra szűrése, a felbontáshoz igazodó textúra (mip-map).
- Speciális textúrák: procedurális, nem-szín textúrák.
- Geometria és topológia tárolása: index pufferek, szárnyas-él és fél-él adatszerkezet.
- Törtvonalak, spline-ok, felosztott görbék.
- Beziér-görbe, de-Casteljou algoritmus.
- Felületek reprezentációja. Bilineáris és Bezier-felületek. Felosztott felületek: Doo-Sabin, Catmull-Clark.
- Animáció módszerei, típusai. Kamera és objektumok animálása. Pozíció és orientáció.
- Animáció képletekkel. Kulcskocka-animáció, interpoláció. Pályaanimáció.
- Hierarchikus rendszerek: kinematika, inverz kinematika.